

MULTI-LINGUA-DIDACTICA 2. Nowy wymiar dydaktyki języków obcych w edukacji szkolnej i akademickiej

Opis
TYTUŁ: MULTI-LINGUA-DIDACTICA 2. Nowy wymiar dydaktyki języków obcych w edukacji szkolnej i akademickiej. New Dimensions of Foreign Language Teaching in School and Academic Contexts
REDAKTOR: Monika Marcinkowska-Bachlińska, Ełona Curkan-Dróżka
FORMAT: B5
ILOŚĆ STRON: 233
ROK WYDANIA: 2017
WYDAWNICTWO: PRIMUM VERBUM
ISBN: 978-83-65237-46-0
Podana cena dotyczy jednego egzemplarza publikacji
Spis treści
Psychopedagogiczne aspekty dydaktyki
Bogusław Śliwerski
„Spropagowany” pedagog w przestrzeni politycznych i naukowych konfrontacjiMonika Marcinkowska-Bachlińska
Nowa wiedza, nowe wyzwania, stare problemy. Czy neuronauki są szansą dla edukacji?Dorota Pudo
Przeciwdziałanie zjawisku nudy w praktyce kształcenia (na przykładzie lekcji języka obcego)Iwona Gryz
Modalności uczniów dyslektycznych a utrwalanie słownictwa na zajęciach języka angielskiego w szkole podstawowejGlottodydaktyka w praktyce
Halina Zając-Knapik
Stare i nowe tendencje w kwestii stosowania komentarza gramatycznego w nauczaniu języka obcegoBarbara Łukaszewicz
Survival po polsku. Potrzeby komunikacyjne cudzoziemców rozpoczynających naukę języka polskiegoMieczysław Nasiadka
Tłumaczenie ustne jako sposób i cel nauczania języka obcegoMaryna Czwalińska, Olga Jakubiak
Tłumaczenie w praktycznym nauczaniu języka rosyjskiego jako obcego w warunkach akademickichAgnieszka Kruk
Zastosowanie teorii i praktyki przekładu w nauczaniu języków obcychMagdalena Baer
Kolokacje werbo-nominalne w dydaktyce przekładu – przykład koratystykiJoanna Ciesielka, Agnieszka Woch
Nauczanie specjalistycznych odmian języka włoskiego na łódzkiej italianistyce z translatorykąResearch and Practice in Foreign Language Teaching
Stefano Cavallo
Il ruolo dell’esempio per spiegare l’ironia della lingua e della cultura Italiana a studenti stranieriRenata Botwina, Anna Kizińska
English for special purposes: methods and techniques of teaching language of the law as a specialist languageMałgorzata Anna Łuszcz
The impact of internet tools on the development of productive knowledge of collocations in groups of advanced efl learnersAleksandra Makowska, Joanna Duda
Challenges of teaching specialised translation to non-specialists – a case study with methodological insightsIngrid Petkova
The importance of intercultural communication in second language classes
Fragmenty
***
Bliskie jest mi spojrzenie na rolę uniwersytetu Tadeusza Sławka, który pisze w trosce o racje jego istnienia: „Uniwersytet jest zatem szczególną formą zaangażowania w świat «przeciwko światu», w którym człowiek działa i pracuje. Tworzyć świat w rozumny sposób można jedynie, uzyskując należyty od/do niego dystans, i uniwersytet jest miejscem takiego dystansowania się”. Jeśli bowiem to, co rytualne jest zastępowane tym, co polityczne, to uniwersytet „podporządkowany jest władzy politycznej, decydującej w rzeczywistości o tym, który aspekt rozumu i wolności może być urzeczywistniony”.
***
Nadzieja na sukces dydaktyczny, po zastosowaniu oferowanych nowych metod nauczania (sukces obiecywany przez twórców tych metod), sprawia, że nauczyciele chcący podnosić warsztat własnej pracy angażują czas i pieniądze w działania mało efektywne, niesprawdzone, lub zdyskredytowane przez środowiska naukowe. Oczywiście stosowanie metod nauczania opartych na nienaukowych podstawach teoretycznych może też przynieść pozytywne skutki, poprzez występowanie efektu oczekiwań, większe zaangażowanie w proces nauczania, urozmaicanie form pracy z uczniami. Pojawia się tylko pytanie, czy nie lepiej poświęcić ten czas i fundusze na przygotowanie merytoryczne do zajęć, a wiedzę na temat metod kształcenia zdobyć poprzez lekturę rzetelnych prac na temat psychologii uczenia się.